Gör business av din mammablogg
Att driva en mammablogg innebär i korta drag att du använder dig av en plattform för att förmedla tankar, tips eller annan läsning kring rollen som mamma. Du publicerar inlägg som på olika sätt är relevanta för det generella innehållet på bloggen, vilket utgår från bebisar, barn och föräldraskapet.
Till en början är mammabloggandet för de flesta bara en hobby och mest ett sätt för att ventilera och bolla tankar med likasinnade. För den som ändå önskar ta mammabloggen till högre nivå är det fullt möjligt med rätt koncept och upplägg. Häng med så berättar vi mer!
Från köksbordet till kontoret
Att spåna på kreativa idéer och uppslag på kommande inlägg kan du göra precis när som helst i vardagen. Faktum är att det är när du befinner dig i vardagskaoset som de bästa idéerna dyker upp. Om du önskar att ta bloggandet till nya höjder är det dock viktigt att innehållet håller hög kvalitet.
När du är van att jobba i pyjamas kan det kännas konstigt att gå till ett kontor, men i själva verket har det många fördelar. Kontoret vara en mötesplats för dig, potentiella kunder och samarbetspartners. Webbaserade aktörer som till exempel Workaround erbjuder smarta lösningar där dina behov matchas med objekt. Du får dessutom hjälp med att ta fram det mest optimala avtalet.
Från hobby till företag
Den största skillnaden när du bestämmer dig för att ta ditt bloggande till en mer professionell nivå är företagandet. Det första du bör göra är att bestämma via vilken typ av företagsform du ska driva bloggen. På Skatteverkets hemsida kan du sedan läsa mer om vad som gäller kring skatt för dig som bloggar på nätet.
Läs på om reglerna för reklam på bloggar eftersom den typen av marknadsföring har särskilda regler. Tänk även på att inleda samarbeten med varumärken och företag som står för sunda värderingar och känns relevanta för bloggens innehåll.